– Nowe instalacje zbudowane w ramach Programu 10+ pozwalają nam produkować więcej a co najważniejsze, uzyskiwać wyższe marże na bardziej przetworzonych produktach. Wciąż zwiększający się popyt na olej napędowy w Polsce potwierdza przyjętą przez Lotos strategię rozwoju – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos S.A.
Konsumpcja oleju napędowego w Polsce wzrosła w I półroczu 2011 r. o 9,8 proc. w stosunku do tego okresu 2010 r. Zysk operacyjny wyniósł 733,7 mln zł i był o 72,9 proc. wyższy od wyniku wypracowanego w analogicznym okresie ub.r. Przychody wzrosły o 53,8 proc.
Dobre rezultaty finansowe obszaru poszukiwań i wydobycia ropy naftowej to także efekt udanej akwizycji spółki wydobywczej na Litwie AB Geonafta, w pierwszym kwartale br. Łączny wolumen sprzedaży ropy naftowej w I półroczu 2011 r. segmentu wydobywczego GK Lotos wyniósł 976,1 tys. bbl i uwzględnia 306,0 tys. bbl (39,6 tys. ton) ropy ze złóż litewskich sprzedanej poza grupę kapitałową.
Drugi kwartał 2011 r. to pierwszy okres, w którym działały wszystkie instalacje Programu 10+ sukcesywnie oddawane do użytku zgodnie z planem, pomiędzy 2009 a I kw. 2011 r.
W I półroczu 2011 o 20,9 proc. (r/r) wzrósł wolumen przerobionej ropy w rafinerii w Gdańsku. Jest to efekt oddania do użytku drugiej, zintegrowanej instalacji destylacji ropy naftowej (CDU/VDU), w ramach Programu 10+, który został zaprojektowany właśnie na wzrost produkcji oleju napędowego.
W związku z optymalizacją przerobu ropy naftowej oraz wykorzystaniem nowej instalacji destylacji ropy naftowej wzrósł o 203,2 proc. w porównaniu z okresem analogicznym 2010 roku udział w przerobie gatunków ropy innych niż Ural (udział prawie 14,1 proc.).
W I półroczu 2011 istotny był również ogólny wzrost produkcji i 21,3 proc. wzrost wolumenu sprzedaży w porównaniu z okresem analogicznym roku poprzedniego. Wyższy wzrost cen ropy naftowej na rynkach zachodnich niż ropy naftowej z kierunku wschodniego przyczynił się do powiększenia dyferencjału Brent/Ural z notowań. Wzrost o 159,7 proc. z poziomu 1,19 do 3,09 USD/bbl, pomiędzy I półroczem 2011 a I półroczem 2010 pozytywnie wpłynął na wyniki finansowe spółki.
Po I półroczu 2011 roku GL S.A. powiększyła po raz kolejny swój udział w krajowym rynku paliw osiągnąwszy poziom 33,4 proc., co oznacza wzrost o 2,1 proc. w porównaniu do grudnia 2010 r.
Uruchomione w lipcu w Warszawie pierwsze stacje Lotos Optima sprzedają średnio na dobę ilości paliw porównywalne z obrotem na stacjach sieci premium, gdzie oprócz benzyny PB95 i oleju napędowego dostępne są również paliwa Dynamic.
– Poziom sprzedaży, jaki odnotowaliśmy na przestrzeni miesiąca od uruchomienia stacji Lotos Optima, to najbardziej optymistyczny wariant biznesplanu – podsumowuje Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu grupy Lotos S.A. – To najlepszy dowód na to, że Lotos Optima idealnie trafiła w oczekiwania rynku, a hasło „najwyższa jakość w optymalnej cenie” zyskało szeroką akceptację klientów.