Niestety wyposażenie, eksploatacja i obsługa takich systemów ochrony stanowią dla zwykłego śmiertelnika spory wydatek.
Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku są rozwiązania pośrednie, które łączą lokalny nadzór wideo ze zdalnym monitoringiem wizyjnym powiązanym z reakcją grup interwencyjnych. Zainteresowanie tymi usługami jest szczególnie duże wśród firm posiadających dziesiątki rozproszonych placówek, oddziałów czy punktów dystrybucyjnych. Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności swoich systemów bezpieczeństwa, muszą mieć natychmiastową informację wizyjną o sytuacji w podległych jednostkach.
Przykładem mogą być stacje paliw, w których systemy zabezpieczeń wizyjnych powinny:
– lokalnie rejestrować bieżące zdarzenia na stacji oraz wokół niej,
– zezwalać obsłudze stacji paliw na lokalną obsługę systemów rejestracji,
– powiadomić alarmowe centrum monitorowania o sytuacji zagrożenia na stacji paliw,
– przesłać do centrum monitorowania (w celu weryfikacji) zdarzenia wizyjne przedstawiające sytuację alarmową,
– umożliwiać obsłudze technicznej zdalne konfigurowanie znajdujących się na stacji benzynowej urządzeń rejestrujących i transmitujących.
Przy obecnej, dużej liczbie firm związanych z branżą zabezpieczeń rodzi się problem, którą z nich wybrać, jakimi kryteriami kierować się przy doborze, czego można od nich oczekiwać? W dalszej części tekstu zostaną przedstawione porady, które pomogą zainteresowanym w ocenie, czy warto zabezpieczać mienie i jakim firmom można zlecić wykonanie profesjonalnego systemu bezpieczeństwa.
W jakim celu instalowany jest elektroniczny system zabezpieczeń?
Systemy zabezpieczeń instalowane są głównie w celu wykrycia i sygnalizowania obecności intruza oraz ograniczenia strat wynikających z nieuczciwego zachowania klientów lub pracowników. Posiadanie systemów ma również dodatkowe zalety:
– pozwala na korzystanie ze zniżek ubezpieczeniowych,
– umożliwia rejestrowanie, kto i kiedy wchodzi/wychodzi z obiektu,
– zmniejsza ryzyko, że obiekt stanie się celem ataku (wśród wszystkich przypadków dokonanych włamań, obiekty wyposażone w systemy alarmowe stanowiły tylko 3 proc.).
Dobór firmy instalującej systemy zabezpieczeń
Firmy montujące, konserwujące oraz naprawiające elektroniczne i mechaniczne systemy zabezpieczeń podlegają obowiązkom wynikającym z ustawy o ochronie osób i mienia. Jednym z głównych obowiązków narzucanych na firmy instalatorskie jest posiadanie przez każdego pracownika „licencji
pracownika zabezpieczenia technicznego”, które są wydawane przez Komendantów Wojewódzkich Policji. Fakt posiadania takiego dokumentu stanowi dowód, że żaden z pracowników nie był karany za czyny umyślne. Dodatkowo firma może posiadać koncesję na działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Celem wspomnianych dokumentów jest wykluczenie możliwości instalacji systemów zabezpieczeń przez nierzetelne firmy. Praktyka pokazuje, że poziom usług świadczonych na obecnym rynku ochrony jest różny.
W celu wybrania firmy instalującej systemy zabezpieczeń:
• Zadzwoń do znajomych. Zapytaj, czy są zadowoleni z pracowników serwisu zajmujących się ich systemami.
• Poproś reprezentantów co najmniej dwóch firm instalatorskich o wizytę w firmie i przygotowanie ofert odpowiadających indywidualnym wymaganiom Twojego obiektu. Nie korzystaj
z usług firm, które dokonają oferty bez wcześniejszego zapoznania się z obiektem, który mają zabezpieczyć.
• Przed przyjazdem konsultantów przygotuj listę pytań. Przygotowanie się pozwoli na wyeliminowanie nierzetelnych wykonawców lub naciągaczy.
• Sprawdź wśród znajomych reputację wytypowanych firm. Zapytaj, czy pracownicy posprzątali po zakończeniu instalacji, czy nie uszkodzili innych systemów lub nie zniszczyli mebli i podłóg. Dowiedz się również, czy firmy systematycznie dokonują konserwacji i przeglądów instalacji oraz ustal, jak pracownicy traktują klientów, którzy telefonują do nich z zapytaniami dotyczącymi obsługi
systemu.
• Jeśli wybierzesz już firmę, dopilnuj, aby przeszkoliła wszystkie osoby, które będą obsługiwały system. System nie będzie spełniał swojej roli, jeśli w wyniku braku przeszkolenia
nie będzie właściwie obsługiwany. Upewnij się, że szkolenie jest bezpłatne.
• Pamiętaj, że płacisz za swoje bezpieczeństwo. Nie wybieraj podejrzanie tanich elementów, bo otrzymasz to, za co zapłacisz. Jeśli zapłacisz dużo, masz prawo wymagać więcej.
• Pamiętaj, że jeśli firma chce zainstalować system za darmo, może się to wiązać z podpisaniem wieloletniej umowy na serwis, konserwację lub inne powiązane usługi. W efekcie zapłacisz więcej.
• System może być przekazany w dzierżawę, ale pamiętaj, że możesz nigdy nie zostać właścicielem systemu alarmowego. Po określonym czasie zostanie on zdemontowany.
• Sprawdź, czy firma udziela pełnej gwarancji na urządzenia i robociznę. Jeśli firma nie jest przekonana o niezawodności systemu, tym bardziej Ty nie powinieneś.
• Sprawdź, jak długo istnieje firma, czy ma doświadczenie, jak dużo instalacji wykonała.
• Dowiedz się, ile obiektów przypada na serwisanta – będziesz mógł zorientować się, w jakim czasie dotrze do ciebie w razie usterki systemu.
• Po zakończeniu instalacji zażądaj dokumentacji technicznej.
• Sprawdź, czy firma jest ubezpieczona oraz jaka jest górna granica ubezpieczenia na jednego użytkownika.
• Zleć wykonanie instalacji firmie, która ma biuro i serwis w Twojej miejscowości (łatwiejszy kontakt
i krótszy czas reakcji).
• Dowiedz się, czy instalatorzy i serwisanci wykonawcy są nieustannie szkoleni i jakie mają certyfikaty.
Możliwości nowoczesnych systemów
W agencjach ochrony wzrasta zakres usług związanych z wizyjną weryfikacją alarmów oraz wizyjnym monitorowaniem zdarzeń. Jest to wywołane rosnącą liczbą klientów, którzy chcą mieć zdalny dostęp do systemów bezpieczeństwa w swoich obiektach poprzez przeglądarkę internetową lub smartfony. Za pomocą tych usług klienci chcą samodzielnie kontrolować pracowników, weryfikować stan obiektu, a także upewniać się, że przyjęcia towaru wykonywane są zgodnie z zasadami.
Drugim poszukiwanym przez klientów rodzajem usług są wirtualne patrole, które polegają na zdalnym sprawdzaniu, czy w chronionym obiekcie nie ma sytuacji zagrożenia. Usługi są szczególnie przydatne w stacjach paliw prowadzących sprzedaż alkoholu, w których zredukowano liczbę pracowników ochrony. Operator centrum monitorowania łączy się ze stacjami w regularnych odstępach czasu. W przypadku zaobserwowania rozboju lub kradzieży wysyła załogę interwencyjną oraz informuje osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo obiektu.
Powodem wzrostu popularności usług wizyjnych wśród agencji ochrony jest obniżenie kosztów działalności załóg interwencyjnych. To obecnie najbardziej skuteczny sposób weryfikacji fałszywych alarmów, szczególnie generowanych przez zewnętrzne systemy ochrony. W przypadku otrzymania sygnału alarmu operator centrum monitorowania uzyskuje automatycznie połączenie wizyjne z chronionym obiektem. Na podstawie obserwacji zdarzenia podejmuje decyzję o wysłaniu załogi interwencyjnej. Dzięki takiemu wsparciu załogi interwencyjne rzadziej jeżdżą do nieuzasadnionych alarmów, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie się liczby interwencji spóźnionych.
Stacje paliw są najczęściej wyposażone w telewizję dozorową oraz systemy alarmowe i antynapadowe. Kamery montowane na zewnątrz nadzorują obszar dystrybutorów, myjnię oraz parking. Z kolei kamery zamontowane wewnątrz skupiają się głównie na nadzorze powierzchni sklepowej, linii kas oraz zaplecza. System alarmowy jest szczególnie przydatny w stacjach paliw, które nie mają całodobowego trybu pracy. Szczególnie ważną rolę mają przyciski i piloty antynapadowe – stanowią dodatkową „polisę” dla obsługi, dając gwarancję uzyskania szybkiej pomocy w przypadku sytuacji zagrożenia.
Przeciętny system telewizji dozorowej składa się zwykle z rejestratora obrazu oraz 8-16 kamer. Przy korzystaniu z nowoczesnych usług zdalnego dostępu niezbędne jest połączenie z internetem. Należy zaznaczyć, że dzięki zdalnemu dostępowi można ograniczyć koszty związane z ochroną rejestratora przed kradzieżą – nawet w przypadku kradzieży rejestratora stacja paliw nie traci archiwum wizyjnego ponieważ wszystkie zapisy zdarzeń są dodatkowo przechowywane w centrum monitorowania.
Przygotowanie systemu zabezpieczeń, z uwzględnieniem systemu alarmowego (przeciętny system alarmowy posiada nie więcej niż 8 czujek) oraz systemu antynapadowego, zajmuje od 2 dni, gdy dostępne są przepusty i nie zachodzi konieczność prowadzenia prac ziemnych, do 5 dni.
Dostęp do nowych technologii umożliwił wprowadzenie rozwiązań na transmisji IP. W bliskiej przyszłości standardowe kamery zostaną zastąpione megapikselowymi kamerami IP. Pomimo wyższego kosztu zakupu kamer nowego typu, cena kompletnego systemu – będącego odpowiednikiem ośmiu kamer analogowych – jest niższy. Jedna kamera 3-megapikselowa może zastąpić cztery kamery analogowe do rozpoznawania tablic. Przy czterokrotnie mniejszej liczbie kamer, niższe są koszty okablowania oraz zasilania. Niestety nowoczesne systemy wymagają od instalatora większej wiedzy technicznej. Dlatego warto więc stawiać na firmy, które chcą się rozwijać w tym obszarze.
Daniel Kamiński, dyrektor ds. rozwoju nowych technologii, Ochrona Juwentus