Multimedia oraz urządzenia cyfrowe otaczają nas z każdej strony. Czy to centrum handlowe, czy nasze własne mieszkanie są one obecne bez względu na lokalizacje. Nowe rozwiązania multimedialne przeznaczone są także dla stacji paliw.
Dystrybutory XXI wieku
Początkowe rozwiązania związane z multimediami w dystrybutorach dotyczyły jedynie niewielkich ekranów wmontowanych a dystrybutor. W miarę czasu do polski zaczęły docierać rozwiązania z zachodu, które z swojej ofercie miały także moduły głosowe z funkcją informacyjną oraz wiele innowacyjnych rozwiązaniach. – W najbliższych miesiącach zaoferujemy na polskim rynku nowoczesne liczydła TQC-VGA, w których zastosowano uniwersalny wyświetlacz – ekran o przekątnej 17”. Oprócz tradycyjnej funkcji wyświetlania ceny i należności umożliwia on prezentację dowolnych przekazów informacyjnych i reklamowych. Możliwa jest także dowolna konfiguracja obrazu na wyświetlaczu, zgodna z preferencjami klienta, obejmująca np. logo stacji i dowolne dodatkowe informacje graficzne i tekstowe – informuje Michał Władyszewski, dyrektor generalny, Pol – German Tokheim. Jak podkreśla Grzegorz Stężalski z firmy Petronova systematycznie od 2006 r. coraz większym zainteresowaniem cieszą się dystrybutory z wyświetlaczami multimedialnymi a w szczególności najnowszy model Petrotec dystrybutor serii Progress P5000, który jest fabrycznie wyposażony w multimedia lub w dowolnym terminie użytkowania takich dystrybutorów te multimedia można zamontować. Oczywiście w takim przypadku należy pamiętać, aby dodatkowo pomiędzy dystrybutorami a serwerem (odpowiedzialnym za kolejność emisji reklam) położyć kabel komunikacyjny.
Należy również podkreślić, że przez pogodę, która była obecna w Polsce na początku 2010 roku oraz przez powodzie obecne w wakacje wiele inwestycji zostało wstrzymanych, a co za tym idzie, modernizacja stacji a także zainstalowanie wielu nowych dystrybutorów nie była możliwa. Ważną cechą, którą posiadają nowoczesne dystrybutory jest także fakt sieciowego oraz stałego połączenia dystrybutora z danym serwerem oraz oprogramowaniem, co znacznie ułatwia jego eksploatację.
Reklama najważniejsza
Nowoczesne dystrybutory oprócz łatwości oraz przyjemności klienta z tankowania, co średnio zajmuje około dwóch minut, są również dobrą inwestycją dla właściciela stacji paliw. – Zakres wykorzystania multimediów na dystrybutorach ogranicza jedynie inwencja użytkownika. Niewątpliwie jest to bardzo skuteczne narzędzie reklamowo-promocyjne. Co więcej, operator stacji może sprzedawać przestrzeń na takim mini-bilbordzie profesjonalnym agencjom reklamowym i dzięki temu zwiększać przychody stacji – informuje Michał Władyszewski z Tokheim.
Istotny jest także fakt, że właściciel stacji paliw sam decyduje o treściach, które będą się na takim reklamowym ekranie pojawiać. Może sam subiektywnie dobierać materiały promocyjne. – Korzyści, jakie mogą wystąpić w wyniku zamontowania na stacji paliw dystrybutorów multimedialnych to możliwość reklamowania własnej firmy, promocyjnych produktów w sklepie stacji paliw, przekazania informacji o możliwości skorzystania z gastronomii stacji paliw itp. Ale najważniejszym plusem może być i z pewnością w przyszłości będzie możliwość podpisania umowy z agencją reklamową, a konkretnie ustalenie kosztów emisji reklam różnych firm prezentujących swoją działalność lub produkty na multimedialnym monitorze dystrybutora paliw. Na dzień dzisiejszy funkcjonuje przede wszystkim forma bezpośredniej umowy pomiędzy właścicielem stacji posiadającym dystrybutory multimedialne a firmą chcącą prezentować swoje produkty lub usługi w dystrybutorze multimedialnym – przekonuje Grzegorz Stężalski z Petronovej. Jak wynika z badań, multimedialne zastosowania wśród dystrybutorów obecne są głównie w dużych miastach, a najwięcej takich nowinek znajdziemy na stacjach przymarketowych. Nie można jednak zapomnieć o małych i niezależnych stacjach paliw, które coraz częściej decydują się na tego typu rozwiązania. – Na dzień dzisiejszy dystrybutory multimedialne w Polsce cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Natomiast w innych krajach Unii Europejskiej zdecydowanie częściej możemy spotkać dystrybutory multimedialne, a wynika to głównie z faktu, że multimedia są również montowane w dystrybutorach, które oferują koncernowe stacje paliw – podkreśla Grzegorz Stężalski.
A co z kosztami?
Coraz liczniejsza obecność zastosowań multimedialnych na polskim rynku powoduje, iż ceny tychże produktów tanieją z roku na rok. Na początku wprowadzania multimedialnych dystrybutorów ceny ich były bardzo wysokie. Z biegiem czasu zaczęły one stopniowo spadać, chociaż nadal nie należą do najmniejszych. Według przedstawicieli firm produkujących takie dystrybutory dzienna eksploatacja może wynieść około 5 zł.
– Koszt netto dystrybutorów multimedialnych to wydatek rzędu 13.500 euro do 18.000 euro. Wstępem do większego zainteresowania multimediami w Polsce w przypadku sprzedaży dystrybutorów wieloproduktowych Petrotec są coraz częściej kupowane dystrybutory z modułami głosowymi , informujące o wyborze rodzaju paliwa, informujące o rozpoczętym i zakończonym tankowaniu, zapraszające ponownie na stację paliw oraz w okresie świątecznym życzące np. zdrowych, spokojnych świat. Należy dodać, że dystrybutory firmy Petrotec z modułami głosowymi, jako pierwsze pojawiły się w naszym kraju w 2006 r. – mówi Grzegorz Stężalski z firmy Petronova.
Nieco mniejsze koszty musi ponieść właściciel stacji paliw, który nie decyduje się na całościowy zakup nowego dystrybutora, lecz jedynie na pewien dodatek. – Zainstalowanie modułów multimedialnych lub wyświetlaczy TQC-VGA oznacza dodatkową inwestycję rzędu 4000€, co wydaje się znaczną kwotą. Koszt ten z całą pewnością będzie z nawiązką zrekompensowany przez dodatkowo wygenerowane obroty stacji lub przez przychody z tytułu wynajmu takiego multimedialnego mini-bilbordu. Nie bez znaczenia jest też uzyskanie bardzo nowoczesnego wizerunku stacji, co bez wątpienia przyciągnie dodatkowych klientów – dodaje Michał Władyszewski z Tokheim.
Reasumując. Nowoczesność na stacjach paliw w postaci multimediów jest nieunikniona. Klienci są coraz bardziej wymagający i coraz większą wagę przykładają do wyglądu i estetyki zewnętrznej miejsca, w którym tankują paliwo i coraz częściej robią zakupy. Czy będziemy im bardziej przychylni i idący z duchem czasu, zależy tylko i wyłączanie od nas samych.