Ostatnie lata to okres żniw dla producentów myjni samochodowych. Szczególne powody do zadowolenia mają firmy oferujące samoobsługowe myjnie bezdotykowe. To właśnie „moda” na ten sposób mycia pojazdów, spowodowała, że w małych i większych miastach pojawia się coraz więcej stanowisk do samodzielnego mycia. – Myjnie samochodowe w Polsce to segment rynku, który rozwija się bardzo prężnie. W ostatnich latach największa intensyfikacja działań inwestorów jest widoczna w myjniach bezdotykowych samoobsługowych, ale i tak największy udział w rynku posiadają niezmiennie myjnie automatyczne – mówi Małgorzata Radzikowska z firmy K.G.K. – Myjnie te w dalszym ciągu mają swoich stałych zwolenników ze względu na szybkość, wygodę użytkowania i przede wszystkim na możliwość suszenia pojazdu, co jest niewątpliwą zaletą w okresie jesienno-zimowym – dodaje.
Właśnie dlatego samoobsługowe myjnie bezdotykowe nie są zagrożeniem dla poczciwych automatów. Producenci myjni jednak nie próżnują. – Myjnie w Polsce poddawane są ciągłym zmianom i ulepszeniom bez względu na ich rodzaj, co przekłada się na zapewnianiu kierowcom co raz lepszej jakości mycia pojazdów – mówi Piotr Kapuściński z firmy K.G.K. Ostatnio na rynku pojawił się zupełnie nowy produkt – automatyczne myjnie bezdotykowe. Specjaliści są zgodni, że urządzenia działające w tej technologii mogą śmiało konkurować z dostępnymi na polskim rynku urządzeniami myjącymi.
Amerykańskie korzenie
Automatyczne myjnie bezdotykowe nie były do tej pory popularne w naszym kraju – urządzenie te są jednak powszechnie wykorzystywane w innych krajach europejskich, a także za oceanem. – Technologia automatycznej myjni bezdotykowej LaserWash® ma już stosunkowo długą historię, której początki sięgają lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku – mówi Małgorzata Gloeh z firmy K.G.K. – Rok 1984 to opracowanie pionierskiego kompletnego bezdotykowego systemu mycia pojazdów o nazwie „Carefree”, która rok później zmienia nazwę na LaserWash®. W roku 1989 wprowadzono nowy model o nazwie „LaserWash®4000”, który był dostosowany na rynek europejski. W 2000 roku powstał LaserWash® G5, który był przeznaczony jedynie na rynek amerykański i kanadyjski – dodaje przedstawicielka firmy. – W 2005 roku wprowadzono do produkcji system „LaserWash® M5”, który zastąpił europejską wersję „Laserwash®4000”. Następnie wrzesień 2009 roku przyniósł najnowszy model pod nazwą LaserWash® w technologii Smart™360, który zastąpił wszystkie dotychczasowe modele – wyjaśnia Małgorzata Gloeh.
Od tego czasu automatyczna myjnia bezdotykowa LaserWash® dostępna jest również w Polsce i jest oferowana przez oficjalnego dystrybutora – firmę K.G.K. Według przedstawicieli firmy najnowsza technologia LaserWash® charakteryzuje się m.in. brakiem elementów stalowych w posadzce, precyzyjnym pokryciem auta środkiem chemicznym, obrotowym ramieniem myjącym oraz dostosowaniem kąta nachylenia ramienia względem mytego pojazdu. Ponadto najnowsze myjnie LaserWash® dysponują systemem usuwania owadów, odpowiednio dobranym czasem działania środka chemicznego, a także systemem wstępnego mycia kół i progów pojazdu. W urządzeniach zastosowano również systemem błyskawicznego suszenia Flash Dry, wyposażony w trzy lub cztery dysze suszące o mocy 5,5kW każda. Ważnym elementem myjni LaserWash® są również systemy komunikacji z klientem. Informacje o tym na jakim etapie jest sam proces są przekazywane w jasny i czytelny sposób za pomocą technologii LED. Projektanci myjni pomyśleli również o osobach zarządzających przedsiębiorstwem. Urządzenia wyposażono w monitoring funkcji z pozycji przeglądarki internetowej, w możliwość zarządzania i ustawiania parametrów urządzenia bez dodatkowego oprogramowania. Ponadto istnieje możliwość wysyłania raportów w formie wiadomości e-mail, a także sterowania funkcjami urządzenia za pomocą pilota.
Z korzyścią dla klienta
Wiele lat poświęconych na stałe udoskonalanie technologii mycia pozwoliło zaprezentować produkt, który jest w stanie zrewolucjonizować rynek polskich myjni. – Szybkość obsługi, precyzja mycia oraz wygoda użytkowania jest niewątpliwą zaletą myjni automatycznych LaserWash®. Każdy kierowca wjeżdżając do automatycznej myjni LaserWash® może liczyć, iż jego auto zostanie umyte szybko i dokładnie. W zależności od wybranego programu mycia kierowca spędzi w myjni od 2 min. 30 sek. do ok. 4 min. 30 sek. – mówi Małgorzata Radzikowska.
Podstawowym elementem funkcjonowania myjni, szczególnie bezdotykowej są odpowiednie środki chemiczne. – Aby móc mówić o dokładnym umyciu pojazdów nie sposób nie poruszyć najważniejszej kwestii; środków chemicznych. Bez nich żadna myjnia nie może się obejść, a ich właściwy dobór i doskonała jakość zdecydowanie przełoży się na sukces jaki odniesie myjnia – uważa Piotr Kapuściński. – Należy pamiętać, że właściwe dozowanie środków chemicznych powinno być poprzedzone wnikliwymi badaniami wody, aby auto wyjeżdżające z myjni było naprawdę czyste – radzi przedstawiciel firmy K.G.K.
– Te najistotniejsze cechy są wyznacznikiem dla firmy K.G.K. która przyłożyła dużą wagę do wyboru środków chemicznych. Współpraca z producentem chemii firmy CSI powoduje, iż na polskim rynku już dziś dostępne są środki chemiczne przeznaczone do myjni, które są środkami ekologicznymi i spełniają rygorystyczne wymagania ochrony środowiska, jednocześnie dając doskonałe efekty mycia niezależnie od rodzaju myjni – uważa eksperta.
Ponadto firma K.G.K. wprowadziła do swojej oferty opatentowany przez producenta system dozowania środków chemicznych Ultraflex®. – System ten oferuje prostą i nieuciążliwą wymianę pojemników ze środkami myjącymi poprzez zastosowanie stałych zbiorników magazynowych i wymiennych nabojów ze skoncentrowaną chemią. Uzupełnianie chemii opiera się na wymianie lekkich (ok. 4 kg) nabojów ze środkami chemicznymi – mówi Małgorzata Gloeh. – Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest brak możliwości rozlania środka oraz możliwość składowania większej ilości chemii w samym pomieszczeniu technicznym myjni – dodaje przedstawicielka K.G.K.
– Biorąc pod uwagę powyższe argumenty z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że nie ma obaw co do przyjęcia się „automatów bezdotykowych” w Polsce – podsumowuje Małgorzata Radzikowska.
Ciągły rozwój
Rynek myjni samochodowych na świecie również rozwija się intensywnie, co jest szczególnie widoczne na terenie państw Europy. Za oceanem myjnie samochodowe wpisały się na stałe w krajobraz miast. Obecne działania producentów myjni na kontynencie amerykańskim skupiają się na ciągłym rozwoju i unowocześnianiu istniejących już technologii jednocześnie kładąc duży nacisk na ochronę zasobów naturalnych.
Natomiast polski rynek i polscy inwestorzy dopiero rozpoczynają poznawanie automatycznych myjni bezdotykowych i oferowanych przez nie możliwości. – Obecna liczba automatycznych myjni bezdotykowych LaserWash® to ponad 600 działających urządzeń obejmująca państwa Europy Zachodniej i Rosję, a ponad połowa tej liczby przypada właśnie na Rosję i państwa skandynawskie – mówi Małgorzata Radzikowska. – Taki trend pozwala z pełną śmiałością stwierdzić, iż ciężkie warunki klimatyczne i drogowe nie są przeszkodą by zapewniać nadal doskonałą jakość usług mycia pojazdów. Nie udało by się to bez udziału odpowiednich środków chemicznych, które zostały opracowane po wnikliwej analizie warunków panujących na drogach europy wschodniej – dodaje przedstawicielka firmy.