Nowe biopaliwo na polskim rynku

Udostępnij artykuł

– Firma EkoBenz powstała w 2006 r. jako spółka celowa do realizacji pomysłu prof. Nazimka. Mamy już krajowy patent na katalizator, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie syntetycznej ropy z alkoholu etylowego. Kończymy budowę własnego laboratorium i do końca roku planujemy uruchomić pilotażową linię produkcyjną, z której będzie "spływać" od 50 do 90 litrów ropy na godzinę – wylicza Dariusz Taras, wiceprezes zarządu EkoBenz.

Próbki nowego biopaliwa w pierwszej kolejności trafią do Krajowej Izby Biopaliw, która skontroluje skład lubelskiego wynalazku i opracuje normy do jego produkcji. Kiedy ruszy próbna linia produkcyjna, lubelska ropa będzie testowana bezpośrednio w samochodach.

– Z ropy syntetycznej, którą udało nam się uzyskać, można odseparować i złożyć takie same produkty jak w przypadku tradycyjnej ropy, czyli benzynę i inne produkty ropopochodne. Różnica jest jednak taka, że nasze biopaliwo nie zawiera ani siarki, ani azotu. Do tego, w czasie procesu produkcji wytwarza się dodatkowa energia, którą można magazynować lub przerabiać – tłumaczy prof. Dobiesław Nazimek. Plusem biopaliwa jest również jego cena i moc. Wyprodukowanie jednego litra kosztuje 3 zł, a energetyczność ma wynosić 44 i więcej megadżuli (dla porównania tradycyjne paliwa mają 42,7 megadżuli, a biopaliwa I generacji – ok. 26). – Chcemy również, żeby cena rynkowa była konkurencyjna, niższa niż tradycyjnych paliw – dodaje Taras.

Pierwsze minirafinerie produkujące syntetyczną ropę mają powstać w 2012 roku. Będą zlokalizowane w promieniu 20-25 km od Lublina.Na początek pracę znajdzie w nich ok. 85 osób. Surowca do produkcji biopaliwa dostarczą gorzelnie z lubelskiego regionu.