System dotyczy wyrobów akcyzowych, czyli wyrobów energetycznych, tytoniowych oraz napojów alkoholowych. W Polsce funkcjonuje od 1 stycznia 2011. Na razie jest obowiązkowy dla dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych. Za rok stosowanie EMCS będzie obligatoryjne także dla transakcji krajowych.
Wraz z wdrożeniem EMCS, stosowany dotąd w formie papierowej – administracyjny dokument towarzyszący, tzw. ADT zastąpiony został jego elektronicznym odpowiednikiem, tj. e-AD.
EMCS to duże ułatwienie dla obydwu podmiotów transakcji. Nowy system nie tylko zastąpił „papierową dokumentację” i konieczność jej archiwizacji. Dla podmiotu wysyłającego oznacza też np. szybsze zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego, a dla podmiotu odbierającego – precyzyjny komunikat o momencie „wyjścia” towaru, co daje znacznie większą szansę na określenie czasu dostawy. EMCS umożliwia też automatyczne sprawdzenie kontrahentów, do których wysyłane są towary akcyzowe.
Polscy operatorzy na rynku wyrobów akcyzowych mieli do wyboru dwie opcje włączenia się do systemu EMCS – poprzez pocztę elektroniczną lub webservice. Grupa Orlen zdecydowała się na to drugie rozwiązanie, od wielu tygodni przygotowując się do sprawnego wdrożenia nowych rozwiązań. Dzięki temu Orlen Gaz już 3 stycznia potwierdził odbiór towaru w systemie EMCS. Nad wszystkim czuwali nie tylko pracownicy Spółki, ale również eksperci z Biura Podatków i Biura Informatyki PKN Orlen.
Docelowo w Orlen Gaz EMCS zostanie połączony ze zintegrowanym systemem informatycznym SAP. Wówczas Spółka będzie nakłaniać swoich krajowych kontrahentów do jak najszybszego wprowadzenia systemu obsługującego elektroniczny ADT dla codziennych, wewnętrznych dostaw, jeszcze przed obligatoryjnym terminem – 1 stycznia 2012.