W 2009 roku po pierwszych dziewięciu miesiącach PKN Orlen zanotował zysk w detalu na poziomie 673 mln zł. Tegoroczny wynik (porównując dane z tym samych okresów) był o 73 mln zł niższy.
Spadek zysku ze sprzedaży detalicznej koncern zanotował także w samym trzecim kwartale tego roku. O ile w trzecim kwartale 2009 roku wynik wyniósł 363 mln zł, to w tym samym okresie tego roku 309 mln zł. a więc o 54 mln zł mniej niż rok wcześniej. Spadek wyniósł równo 15 proc.
Orlen komentuje ten wynik silną presją na marże paliwowe (r/r) widoczne na wszystkich rynkach. Zdaniem koncernu dobre wyniki w segmencie detalu dzięki wzrostom sprzedaży oraz udziałów w rynku zostały ograniczone poprzez niekorzystny wpływ marż paliwowych na skutek rosnących cen paliw.
Jednocześnie, pomimo spadku w segmencie sprzedaży detalicznej udział PKN Orlen w trzecim kwartale 2010 roku w rynku detalicznym wzrósł o 1,2 punkta proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Zdaniem koncernu wynik ten można zawdzięczać większej wyższej efektywności stacji.
Pozostałe wyniki finansowe PKN Orlen po trzecim kwartale są dużo bardziej optymistyczne. W trzecim kwartale 2010 r. koncern osiągnął najlepszy wynik operacyjny według LIFO od początku 2009 roku. Ponadto koncern uzyskał 1,3 mld zł zysku netto, czyli nastąpiła poprawa wyniku o 300 mln zł w porównaniu do III kwartału 2009 r.