Outsourcing usług w sektorze paliwowym

Udostępnij artykuł

Motywacją do korzystania z zewnętrznych zleceń jest przede wszystkim chęć koncentracji firm na kluczowych działaniach oraz obniżenie kosztów operacyjnych.

Sektor paliwowo – energetyczny coraz chętniej korzysta z outsourcingu. Oprócz najpopularniejszych szkoleń i usług czystości, 60 proc. firm leasinguje transport, a połowa zleca usługi IT. Są to zarazem działania najczęściej outsourcowane przez ogół przedsiębiorstw. Stosunkowo często firmy tego sektora outsourcują także usługi HR, dystrybucję i logistykę. Co czwarta firma paliwowa i energetyczna outsourcuje również finanse, sprzedaż oraz badania i rozwój.

Jak pokazują wyniki badania, przemysł paliwowo-energetyczny szeroko korzysta z usług z zakresu zarządzania czystością. Aż 73 proc. ankietowanych outsourcuje usługi czystości. – mówi Andrzej Smółko, Prezes CWS-boco Polska. Jest to wysoki wynik w porównaniu z ogółem przebadanych przedsiębiorstw. Co więcej, 13 proc. korzysta z wynajmu urządzeń higieny oraz odzieży roboczej, co wskazuje na duży potencjał branży czystościowej.

Główną motywacją do korzystania z outsourcingu dla firm paliwowych i energetycznych jest chęć koncentrowania się na kluczowych działaniach. Taką odpowiedź wskazało 83% ankietowanych. 77% firm zdecydowało się na outsourcing z powodu ograniczenia kosztów, 53% w celu uzyskania dostępu do zasobów, których nie posiada. Inne istotne czynniki decydujące o outsourcingu wskazywane przez firmy paliwowe i energetyczne, to uwolnienie własnych środków, by wykorzystać je w innej działalności oraz obniżenie ryzyka.

Wśród głównych korzyści z outsourcingu firmy paliwowe i energetyczne wymieniają koncentrację na kluczowych obszarach działalności, lepszą efektywność bez inwestowania, lepszą jakość usług, dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz usprawnienie działania przedsiębiorstwa. Jest to nieco inny zestaw korzyści niż ten, na który wskazuje większość ogółu przedsiębiorstw. To, co wyróżnia firmy paliwowo – energetyczne, to docenienie możliwości podnoszenia efektywności bez inwestowania – w tym zakresie są one podobne do firm farmaceutycznych i kosmetycznych – oraz dostępu do specjalistycznej wiedzy. Ten ostatni czynnik może oznaczać, że firmy paliwowe i energetyczne w większym stopniu niż inne outsourcują procesy o większym udziale komponentu wiedzy.

Warto przyjrzeć się bliżej wynikom i sprawdzić, czy firmy faktycznie uzyskują korzyści ze współpracy outsourcingowej. Aż 57 proc. przedsiębiorstw deklaruje oszczędności na poziomie do 10 proc. Oszczędności w przedziale 10 – 30 proc. uzyskuje 17 proc. firm, w najwyższym przedziale 30 – 50 proc. znalazło się 3 proc. badanych. Dla 23 proc. przedsiębiorstw zamawiana usługa jest droższa lub taka sama, jak koszty jej samodzielnego wykonania.

Wydatki na outsourcing przeznaczane przez firmy branży paliwowo – energetycznej są relatywnie wyższe niż innych sektorach. Dla 43 proc. firm wydatki te są mniejsze niż 10% kosztów operacyjnych. Ponad połowa przedsiębiorstw wydaje na outsourcing od 10 do 20 proc. kosztów. Zaledwie dla 3% firm koszty kształtują się w przedziale 20 – 50 proc. kosztów operacyjnych.

Analiza oczekiwań dotyczących kształtowania się tych wydatków w przyszłości wskazuje jednak, że aż 60 proc. firm z analizowanych sektorów deklaruje, że w najbliższych dwóch latach ich wydatki na outsourcing nie zmienią się. Dokładnie jedna trzecia firm deklaruje, że wzrosną one nieznacznie, jednak 6,7 proc. firm zadeklarowało, że zwiększą się one znacząco.

Informacje o badaniu

Celem badania pt. "Dojrzałość outsourcingowa polskich przedsiębiorstw" było przedstawienie kompleksowej wizji wykorzystania outsourcingu przez średnie i duże przedsiębiorstwa w Polsce.

Badanie zostało wykonane w sierpniu 2010 r. na grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla reprezentujących 200 polskich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego i usług. Wywiady przeprowadzono w losowo wybranych dużych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 osób. Badania zostały oparte o wystandaryzowany kwestionariusz ankietowy składający się z pytań zamkniętych. Raport został wykonany przez firmę Seendico Doradcy.

Profil firmy CWS-boco

CWS-boco International jest międzynarodową firmą z branży Corporate Care, specjalizującą się w outsourcingu rozwiązań z zakresu zarządzania czystością. Koncentruje się przede wszystkim na tzw. "wynajmie czystości". Świadczy usługi w zakresie najmu i serwisu odzieży roboczej i ochronnej, tekstylnych mat wejściowych, kompleksowego wyposażenia toalet w urządzenia higieny, płaskiej bielizny oraz tekstylnych czyściw przemysłowych.

CWS-boco Polska świadczy usługi leasingowe i serwisowe w Polsce od 1995 roku. Poprzednio firma była znana pod nazwą HTS Polska. Zmiana nastąpiła w marcu 2008 roku, w celu budowania lepszej rozpoznawalności firmy, jak również promowania oferowanych usług i swoich marek serwisowych CWS oraz boco.

Więcej na: www.cws-boco.pl