Paliwo w hurcie bez zarzutu

Udostępnij artykuł

Łącznie kontroli poddano 401 obiektów.  W 14 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości.

W przypadku oleju napędowego najczęściej wykrywano zbyt niską temperaturę zapłonu paliwa – w sześciu z ośmiu zakwestionowanych próbek. W próbkach benzyny od norm najczęściej odbiegała prężność par (3 na 5 przypadków), natomiast w B100 kwestionowano zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych.

Dla porównania warto dodać że w okresie od 15 stycznia do 31 maja 2010 r. UOKiK zakwestionował jakość 20 próbek paliwa pobranego ze stacji i – podobnie jak w bieżącym roku, nie stwierdził odstępstw od normy w paliwach oferowanych przez hurtownie.
 

Badane próbki muszą spełniać normy określone w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, które w tabelach zbiorczych są opisane poniższymi symbolami:

  • G – Gęstość w temp. 15ºC
  • MON – Motorowa liczba oktanowa MON
  • RON – Badawcza liczba oktanowa RON
  • S – Zawartość siarki
  • Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
  • Sf 150 – Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
  • Sf-250 – Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
  • Sf-350 – Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
  • Sf-70 – Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
  • Sf-95% – Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
  • Sf-FBP – Temperatura końca destylacji
  • Sf-R – Pozostałość po destylacji
  • TZ – Temperatura zapłonu
  • VP – Prężność par, DVPE
  • E – przekroczona zawartość eterów
  • O – przekroczona zawartość tlenu
  • Me – przekroczona zawartość metanolu
  • B – przekroczona zawartość benzenu