PIPP przeciwna oznakowaniu dystrybutorów

Udostępnij artykuł

Zgodnie z aktualnym stanem prac Ministerstwa Gospodarki nad projektem ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych propozycje rozwiązań jakie były rozpatrywane dotyczyły również dystrybutorów detalicznych, którzy mieliby zostać obarczeni
obowiązkiem informacyjnym w stosunku do nabywców produktów zawierających biokomponenty, jak
również zostaliby zobligowani do sprzedaży E-10 pod warunkiem sprzedaży E-5. PIPP takie rozwiązanie uznała za nieuzasadnione lub też zbyt rygorystyczne w stosunku do regulacji unijnej.

Polska Izba Paliw Płynnych widzi ponadto w proponowanych rozwiązaniach zagrożenie dla niezależności dystrybutorów paliw płynnych (stacji paliw). Wiążą się one bowiem ze znacznymi kosztami, które w całości miałyby obciążyć właścicieli stacji paliw. Zostaliby oni ponadto obciążeni odpowiedzialnością za ewentualne błędy wynikające z naruszenia projektowanych regulacji. Nałożenie dalszych obowiązków na dystrybutorów postawi pod znakiem zapytania opłacalności prowadzenia działalności wielu stacji paliw. Miałoby to wpływ zarówno na poszczególnych przedsiębiorców jak i społeczności lokalne, dla których niezrzeszone stacje paliw są często jedynym dostawcą paliwa. Sytuacja ta w sposób bezpośredni dotknęłaby także Skarb Państwa, a to poprzez brak wpływów od zamykanych stacji paliw.

Największe wątpliwości u członków Izby budzi projektowany art 2 b ust. 1 pkt. 2 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Mianowicie, przepis w zaproponowanym brzmieniu, nakłada na przedsiębiorców, wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych, obowiązek upewnienia się, czy dane paliwo ciekłe może być stosowane w pojeździe, zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta pojazdu. Należy bezwzględnie podkreślić, iż nałożenie takiego obowiązku na przedsiębiorców nie wynika z postanowień unijnej dyrektywy. Upewnienie się, ze instrukcja obsługi pojazdu oraz wskazówki producenta dopuszczają określone paliwo, w praktyce są niemożliwe do spełnienia przez podmioty branży paliwowej. Dane takie posiada jedynie klient i producent.