Na obniżenie wyniku miały wpływ niższe jednostkowe marże paliwowe na rynku niemieckim i czeskim został częściowo, które częściowo zostały skompensowany wzrostami na rynku polskim. W efekcie zysk operacyjny segmentu obniżył się o 10 mln zł.
Ponadto płocki koncern zanotował wzrost sprzedaży detalicznej o 3 proc. w ujęciu rok do roku, osiągnięty głównie na rynku polskim przy stabilnych wolumenach sprzedaży na rynku niemieckim, czeskim i litewskim co przyczyniło się do poprawy zysku operacyjnego segmentu o 15 mln zł rok do roku.
– Rok 2009 był rekordowy. Osiągnęliśmy prawie 900 mln zł zysku operacyjnego. Tegoroczny wynik jest co prawda o 55 mln gorszy, ale osiągnięcie ponad 800 mln zysku w detalu jest bardzo zadowalające – mówi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.
– Z jednej strony widzimy dość dużą presję na marże detaliczne i szacujemy, że to zmniejszenie wpływów z tytułu mniejszej marży detalicznej wyniosło ponad 200 mln zł. Czyli tą niebagatelną kwotę musieliśmy odrobić zupełnie innymi działaniami. Były to między innymi: większe wolumeny, większa sprzedaż pozapaliwowa, a także optymalizacja kosztów. Łącznie te trzy elementy spowodowały poprawę wyników o 150 mln zł. Wynik detalu jednym słowem jest bardzo dobry – informuje wiceprezes.