Pomorska Dolina Wodorowa ze wsparciem Lotosu

Konsorcjum samorządów z Pomorza otrzyma stuprocentowe wsparcie Unii Europejskiej na kompleksowe doradztwo przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Powstająca na terenie Grupy Lotos instalacja oczyszczania wodoru była jedną z najmocniejszych stron przedstawionej koncepcji. Koncern, będąc partnerem pomorskich miast, brał aktywny udział w opracowywaniu wniosku konkursowego.

Przedstawiciele Grupy Lotos regularnie uczestniczą w roboczych spotkaniach ze znaczącymi w regionie organizatorami i operatorami transportu miejskiego oraz wspierają ich w przygotowaniach do „uwodornienia” komunikacji miejskiej. Potwierdzają to listy intencyjne zawarte z włodarzami Tczewa, Gdyni oraz Wejherowa. Z inicjatywy koncernu powstał również Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, w ramach którego, pod koniec ubiegłego roku, zainicjowano koncepcję Pomorskiej Doliny Wodorowej. Celem tego przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego.

Pomorski projekt konkurował z innymi pomysłami z całej UE i jako jeden z 11 na 35 wniosków złożonych w tym konkursie został oceniony pozytywnie. Przedstawiona we wniosku wstępna koncepcja zakłada, iż w pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10-15 autobusów wodorowych. W drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów. Ponadto, w ramach projektu zakłada się możliwość wykorzystania wodoru w regionalnych pociągach (linia Gdynia – Hel) i statkach pasażerskich.

Projekt, na który pomorskie samorządy otrzymały wsparcie, będzie realizowany przez europejskie firmy doradcze, specjalizujące się w technologiach wodorowych i posiadające duże doświadczenie w zakresie wdrażania projektów w krajach, w których wodór jest już stosowany na szeroką skalę. Przedstawiciele Grupy Lotos będą brać czynny udział w pracach warsztatowych i będą mieli duży wpływ na ostateczny kształt planów wdrożenia paliwa wodorowego w poszczególnych miastach. Projekt zostanie następnie wykorzystany jako pilotaż dla pozostałych regionów Polski w zakresie wypracowanych rozwiązań oraz najlepszych praktyk.

– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Przykładem tych działań jest właśnie wsparcie naszych partnerów w przygotowaniu wniosku, dzięki czemu mogliśmy przyczynić się do sukcesu tej aplikacji. Będziemy nadal angażować się w ten projekt. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich – mówi Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę Lotos i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku. W ramach dofinansowanego z funduszy unijnych projektu PURE H2 wybudowana zostanie również instalacja sprężania i dystrybucji tego paliwa oraz dwie stacje tankowania wodoru (w Gdańsku i w Warszawie).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.