Stacja ładowania przy farmie fotowoltaicznej – nowy pomysł na biznes

Udostępnij artykuł

Stacje ładowania samochodów elektrycznych postawione przy farmach fotowoltaicznych nie są jeszcze powszechnym rozwiązaniem. Jednak właściciele solarnych instalacji coraz częściej dostrzegają, że dzielenie się zgromadzoną energią z kierowcami aut zeroemisyjnych to idealne uzupełnienie ich modelu biznesowego.

tankowanie samochodu elektrycznego

O tym, że farmy fotowoltaiczne przynoszą realne zyski, najlepiej wiedzą ich właściciele. Transformacja energetyczna, w którą wpisują się zarówno inwestycje skupione na pozyskiwaniu i przetwarzaniu energii słonecznej, jak i rozwój elektromobilności, zwiększa zainteresowanie tego typu przedsięwzięciami. Inwestorów przekonują również dodatkowe możliwości przyspieszenia zwrotu
z inwestycji i zwiększenia zysków. Jedną z nich jest mariaż farm PV ze stacjami ładowania DC.

Kluczowym argumentem przemawiającym za montażem stacji ładowania
w sąsiedztwie farmy PV jest to, że właściciel optymalizuje marżę na sprzedaży usług ładowania poprzez wykorzystanie tańszej energii, którą produkuje na farmie – mówi Jan Trzeciakowski, sales & marketing manager Elocity. – Znacząco podnosi to ROI i przyspiesza zwrot z inwestycji w stację EV, jednocześnie zwiększając zyski płynące z farmy – zaznacza Trzeciakowski.

LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2023
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Liderzy Rynku Dostawcy dla Stacji Paliw RAPORT okladka

Tańsze ładowanie na stacji przy farmie PV

Korzystanie ze stacji ładowania w sąsiedztwie farm fotowoltaicznych to również spora oszczędność dla posiadaczy aut zeroemisyjnych. Dzięki oprogramowaniu Elocity do zarządzania stacjami ich właściciel może modyfikować ceny
w zależności od operacji słonecznej. To rozwiązanie funkcjonuje m.in.
w Poddubówku koło Suwałk przy farmie fotowoltaicznej, należącej do firmy Kazbud.

Patrząc na wyniki pilotażowego wdrożenia, widać, że z jednej strony w miesiącach słonecznych rośnie zainteresowanie kierowców ładowaniem swoich aut przy farmach fotowoltaicznych. Z drugiej strony właściciel stacji w tym okresie może sprzedawać energię drożej niż na giełdzie i z większym zyskiem – mówi Jakub Górski, dyrektor rozwoju biznesu Coral, firmy specjalizującej się m.in. w projektowaniu kompleksowych instalacji fotowoltaicznych.

Dalej od drogi, bliżej do oszczędności

Rozwiązanie doceniają nie tylko właściciele farm fotowoltaicznych, ale także kierowcy aut elektrycznych. I co ważne, przeszkodą dla nich wcale nie musi być fakt, że ze względu na swoją powierzchnię farmy PV zwykle zlokalizowane są w oddaleniu od głównych dróg. Jak się okazuje, magnesem jest bowiem bardzo atrakcyjna cena ładowania oraz możliwość korzystania z szybkich stacji DC. To oferta, która sprawdza się szczególnie w regionach turystycznych. Jeśli farma fotowoltaiczna ze stacjami EV nie jest oddalona od głównej drogi o więcej niż 10 km, chętnie korzystają z nich nie tylko mieszkańcy, ale przede wszystkim turyści.

Warto zaznaczyć, że stacja ładowania działająca w oparciu o technologię Elocity jest widoczna w aplikacji firmy, z której korzysta już tysiące kierowców. Dodatkowo dzięki roamingowi stacje są dostępne m.in. dla posiadaczy najpopularniejszych kart flotowych Shell Card EV i DKV Fleet Card +Charge oraz aplikacji takich jak Kia Recharge czy Shell Recharge. To przekłada się na komfort kierowców, którzy nie muszą pobierać dodatkowych aplikacji.

źródło: Elocity

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 17.03.2023
Aktualizacja: 17.03.2023