Stacje gotowe na Euro 2012

Udostępnij artykuł

Inwestycje w nową infrastrukturę i usługi pomogą w wyróżnieniu obiektu spośród licznej konkurencji. Na wielu stacjach instalowane są nowoczesne terminale płatnicze udostępniające usługi, które ułatwią zakupy polskim i zagranicznym klientom. W grupie rozwiązań, na które warto zwrócić szczególną uwagę znajduje się DCC. To usługa  skierowana do osób posługujących się w Polsce zagranicznymi kartami płatniczymi. DCC umożliwia im dokonanie płatności w walucie krajów, z których pochodzą. Dla stacji benzynowej oznacza to, że klient dokonując płatności za paliwo, usługi bądź zakupy w stacyjnym sklepie może wybrać rozliczenie swojej płatności albo w złotówkach albo w walucie, w której prowadzony jest rachunek jego karty. Już w chwili dokonywania płatności zna ostateczną kwotę transakcji, jaką zostanie obciążony jego rachunek. Usługa DCC nie ukrywa żadnych dodatkowych opłat za przeliczenie waluty ani za użycie karty, a kwota wynikająca z przewalutowania w terminalu jest gwarantowaną kwotą obciążenia rachunku karty. Transakcje realizowane są po kursie z danego dnia, kurs jest aktualizowany przez terminal raz dziennie, a sama transakcja nie trwa dłużej niż zwykła transakcja płatnicza. Usługę DCC, czyli transakcję w walucie karty wprowadziła na polski rynek w styczniu 2008 roku firma First Data Polska, właściciel marki Polcard.

Rozwiązanie cenione przez klientów

Nasi partnerzy szybko odnotowują pozytywne efekty posiadania usługi DCC. – Doceniając korzyści z wdrożenia usługi DCC na stacjach zabiegaliśmy o jej jak najszybszą implementację w sieci BP na terenie Polski. Udało się i od listopada 2007 roku również osoby podróżujące po naszym kraju i posługujące się kartami wydanymi przez zagraniczne banki mogą realizować płatności w walucie, w której prowadzony jest rachunek karty. Warto dodać, że od czasu, gdy oferujemy usługę DCC w sieci BP, obserwujemy dynamiczny wzrost liczby płatności kartowych realizowanych przez klientów zza granicy – powiedział Przemysław Vogel z BP.

Usługa DCC jest wygodna dla kasjera, ponieważ obsługa terminala jest prosta i intuicyjna dzięki czytelnym komunikatom wyświetlanym na jego ekranie. Usługa nie wydłuża czasu obsługi klienta, co jest również niebagatelną zaletą zwłaszcza na stacjach paliw, na których klientom szczególnie zależy na szybkiej i sprawnej obsłudze. Zadowoleni klienci to dla stacji paliw ogromny pożytek, jednak usługa DCC gwarantuje więcej: wymierne korzyści finansowe dla stacji i to niezależnie od jej wielkości. Dodatkowo, stacja oferująca zagranicznym gościom usługę DCC otrzymuje narzędzie, za pomocą którego może skutecznie motywować klientów do zakupów innych niż paliwo produktów (żywność, napoje, w tym alkohol) i usług (myjnia).

Rozwiązanie dla wszystkich podmiotów

Warto pamiętać, że DCC nie jest usługą zarezerwowaną dla największych graczy. – Zdecydowaliśmy się na uruchomienie usługi DCC na naszej stacji wychodząc naprzeciw potrzebom licznie odwiedzających nas kierowców z Europy Zachodniej. Fakt, że jesteśmy niewielką placówką nie stanowi przeszkody w oferowaniu najnowocześniejszych usług tym bardziej, że samo wdrożenie DCC nie wymagało od nas żadnych dodatkowych nakładów finansowych. Obecnie, ponad rok od wdrożenia DCC notujemy nie tylko większą liczbę transakcji kartami, ale zauważamy też, że klienci do nas wracają – czy może być lepsza rekomendacja dla tej usługi? – powiedział Adam Mandrykowski, współwłaściciel stacji Modd-Mann.

Zachętą dla właścicieli stacji paliw zainteresowanych usługą DCC niech będzie fakt, iż uruchamiany ją na już funkcjonujących w danej lokalizacji terminalach, co nie generuje żadnych dodatkowych kosztów, ani nie pociąga konieczności inwestycji w nowy sprzęt. Na dalsze wymierne korzyści z uruchomienia usługi nie trzeba długo czekać. Dzięki optymalizacji procesu przewalutowań i znacznemu obniżeniu prowizji na karty zagraniczne, stacja zyskuje część marży.

W chwili obecnej Polcard w ramach usługi DCC oferuje rozliczanie transakcji kartami systemów Visa i MasterCard, realizowanych każdorazowo za zgodą posiadacza karty w ponad 38 tys. terminali na terenie całej Polski. W tym roku z usługi DCC skorzystało już około 880 tys. osób dokonując ponad 2 mln transakcji.

Koszty posiadania systemu

Instalacja terminala jest nieodpłatna. Właściciel stacji opłaca natomiast miesięczny czynsz za dzierżawę urządzenia, który jest zależny od:
• obrotu i liczby produktów zakupionych w First Data Polska
• rodzaju terminala (stacjonarny, przenośny)
• sposobu komunikowania się z serwerami First Data Polska

Terminale mogą korzystać z różnych form łączności. W przypadku dial-up’ów koszt jest zgodny z tabelą opłat operatora telekomunikacyjnego. Jeżeli do komunikacji służy GPRS, na wysokość opłat składa się koszt dzierżawy od First Data Polska karty i modemu GPRS współpracującego z terminalem i umożliwiającego komunikację z serwerami.

Prowizje oscylują w przedziale 1,7-2,5 proc., z możliwością dalszej obniżki w przypadku osiągania bardzo dużych obrotów i korzystania z innych usług operatora. Ze względu na różnorodność modeli trudno jednak podać uniwersalny model cenowy.

Zbliżeniowość rozwiązuje problem kolejek

Dlaczego w restauracjach McDonald’s można płacić zbliżeniowo? Decyzję wymusił duży ruch przy kasach i potrzeba bardzo szybkiej obsługi. Przed podobnym wyzwaniem stanie obsługa stacji benzynowej w dniach Euro 2012. Płatności zbliżeniowe to obecnie najszybsza forma płatności, średnio dwukrotnie szybsza niż kartą kredytową i niemal trzykrotnie szybsza niż gotówką.  Wystarczy zbliżyć kartę do specjalnie przystosowanego terminala i rachunek zostaje automatycznie uregulowany. Dzięki obsłudze płatności zbliżeniowych, obsługa będzie w stanie obsłużyć większą liczbę kibiców, tym samym zwiększając obroty stacji.

Klienci kupować będą nie tylko paliwo. Wiele osób dokonuje na stacjach drobnych zakupów spożywczych, a zawierane transakcje często nie będą przekraczać 50 zł. To kolejny argument za funkcjonalnością zbliżeniową w terminalach, ponieważ płatności zbliżeniowo w zamyśle mają zastąpić gotówkę na drobne zakupy.

Praktyczny cash back

Uzupełnieniem oferty nowoczesnych usług rekomendowanym przez First Data Polska stacjom benzynowym jest cash back, czyli możliwość wypłaty gotówki w kwocie do 200 zł podczas płatności kartą. Z tej oferty będą mogli skorzystać polscy kibice Euro 2012, ponieważ skierowana jest do posiadaczy kart wydanych w naszym kraju. Usługa jest bardzo wygodna, a jedynym warunkiem skorzystania z niej jest równoczesne przeprowadzenie w kasie, z której chce się wypłacić gotówkę, transakcji zapłaty kartą za zakupy lub usługi. Usługa cash back jest szczególnie korzystna w placówkach zlokalizowanych w miejscach, gdzie nie ma bankomatów. Ponieważ to właśnie stacje benzynowe znajdują się często w tego rodzaju miejscach (osiedla z dala od centrum miast, placówki przy drogach szybkiego ruchu  itp.) i co ważne, większość z nich  działa całodobowo, usługa cash back umożliwia tym samym wygodny dostęp do gotówki w dzień i w nocy, rozwiązując kłopotliwy problem poszukiwania bankomatu. Cash back to plusy nie tylko dla klientów – również właściciel stacji, w której dostępna jest usługa może liczyć na wymierne korzyści. Nie bez znaczenia jest fakt obniżenia kosztów zarządzania gotówką w jego placówce, będący następstwem wdrożenia usługi. Ponadto buduje w świadomości klientów wizerunek swojej placówki, jako wygodnej, nowoczesnej i świadczącej kompleksową obsługę.

W chwili obecnej Polcard oferuje usługę cash back ponad 2 600 stacjom benzynowym, wśród których znajdują się zarówno stacje dużych sieci takich jak BP, placówki średnie i małe, „rodzinne” stacje paliw. Czas pokaże ile obiektów podczas Euro 2012 będzie pozostawać na „ławce rezerwowych”.