Tajemniczy klient coraz częściej wykorzystywany

Udostępnij artykuł

Tajemniczy klient skrupulatnie obserwuje pracę personelu firmy, sklepu czy lokalu usługowego. Podczas kontroli weryfikacji podlegają wszystkie aspekty obsługi, także reakcje pracowników na nietypowe zachowania tajemniczego gościa. W ten sam sposób sieci franczyzowe mogą sprawdzać jakość obsługi kandydatów na franczyzobiorców, którzy zgłaszają się do nich zainteresowani zakupem licencji i poprowadzeniem działalności pod ich marką.

Wychodząc naprzeciw potrzebom sieci franczyzowych, firma doradcza IDB Consulting opracowała system tajemniczego franczyzobiorcy. Zależnie od potrzeb, można wybrać opcję sprawdzania jakości kontaktu z drogą mailową, telefoniczną lub podczas osobistego spotkania (najlepsze rezultaty przynosi łączenie wszystkich typów wywiadów). Od standardowego badania tajemniczego klienta metodę tę odróżnia przede wszystkim merytoryczne przygotowanie ankieterów. Znają oni specyfikę funkcjonowania sieci, wiedzą, jakie pytania najczęściej padają z ust przyszłych franczyzobiorców i jakie informacje są dla nich najcenniejsze. To franczyzodawca określa zakres i specyfikę badania, ale można je również oprzeć o specjalnie w tym celu przygotowaną ankietę. W ankiecie pojawiają się zagadnienia, które leżą w kręgu zainteresowań kandydatów do sieci oraz pytania o standardy dotyczące kontaktów handlowych. Franczyzodawca przed badaniem nie tylko sam odpowiada na przygotowane pytania (pozwala to na ustalenie prawidłowych odpowiedzi), ale również jakościowo określa ich znaczenie. Poruszane w ankiecie zagadnienia mogą też pomóc w dopracowaniu oferty franczyzowej, szkoleniu pracowników oraz opracowania standardów obsługi franczyzobiorców.

Badanie tajemniczego franczyzobiorcy bywa też przeprowadzone w formie jawnego audytu jakości obsługi kandydatów (mogą się mu poddać także sami właściciele sieci). Od przeprowadzających je konsultantów franczyzodawca otrzymuje informację zwrotną w formie pisemnego raportu, który uzupełnia się indywidualnymi konsultacjami i szkoleniami.