Traxx F140 Lotosu już w Gdańsku

Udostępnij artykuł

Lokomotywa dotarła do Gdańska w niedzielę 10 kwietnia. Dzień wcześniej wyruszyła bezpośrednio z fabryki Bombardiera w Kassel. Pierwsza jazda odbyła się na trasie Kassel–Frankfurt n/Odrą–Gniezno–Gdańsk. To pierwsza od ponad 20 lat nowa lokomotywa spalinowa w eksploatacji liniowej w Polsce. Teraz nastąpi proces szkoleń maszynistów i oczekiwanie na odpowiednie świadectwo z Urzędu Transportu Kolejowego i Transportowego Dozoru Technicznego. Planuje się, że lokomotywa rozpocznie normalną eksploatację w drugiej połowie maja.

– Prace nad projektem leasingu dziesięciu lokomotyw rozpoczęliśmy w 2008 roku – podkreśla Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. – Bardzo się cieszę, że projekt ten zyskał aprobatę firm leasingowych Nordea i Millennium oraz właściciela spółki – Grupy Lotos. Dodatkową satysfakcję daje fakt, że lokomotywa będzie utrzymywana przez naszych specjalistów. Lokomotywa ma doskonałe parametry techniczne i spełnia surowe wymogi w zakresie ochrony środowiska związane z emisją spalin i ochroną przed hałasem, które będą obowiązywać w UE po 2012 roku.

Lotos Kolej zawdzięcza rozwój przede wszystkim realizacji Programu 10+, dzięki któremu gdańska rafineria znacznie zwiększyła przerób oraz produkcję. W minionym roku spółka przewiozła 8,4 mln ton produktów. W tym roku będzie to wolumen ponad 10 mln ton. Aby osiągnąć ten cel, Lotos Kolej stawia na eksploatację nowoczesnych lokomotyw i otwiera nowe dyspozytury, jak ta uruchomiona w marcu we Wrocławiu. Aktualnie spółka jest w trakcie modernizacji oczyszczalni cystern, która będzie spełniała najwyższe standardy ekologiczne. W planach na najbliższe dwa lata ma również zakończenie rozbudowy układu torowego wraz z komputerowym systemem sterowania ruchem na terenie stacji zakładowej.