Platformy związane z nadzorem i kontrolą stacji paliw powstały już w czternastu województwach (nie powstały natomiast nadal w województwie mazowieckim i łódzkim). Przedsięwzięcie budowania platform paliwowych ma na celu koordynację działań wielu służb, inspekcji oraz straży i może zaowocować poprawą istniejącego stanu rzeczy w odniesieniu do rynku paliw ciekłych oraz przyczynić się do zwiększenia poszanowania prawa.
Dodatkowym efektem ich funkcjonowania na rynku będzie stopniowe zanikanie szarej strefy w branży paliwowej. Istnienie platform powinno także doprowadzić do wyeliminowania z rynku wielu nielegalnie działających przedsiębiorców oraz być krokiem pozwalającym na systematyczne zmniejszanie liczby stacji paliw sprzedających paliwo o niewłaściwej jakości. Pierwsza taka platforma zaczęła działać z pozytywnym skutkiem w 2008 roku w województwie zachodniopomorskim. Dzięki niej wykryto 104 przedsiębiorców wykonujących działalność bez wymaganej prawem koncesji.
W procesie koncesjonowania paliw ciekłych istotna jest współpraca z innymi organami administracji oraz służbami państwa. Organy administracji i służby nadsyłają informacje o ujawnionych w trakcie wykonywania czynności nieprawidłowościach w działalności przedsiębiorców posiadających koncesje. W zeszłym roku najwięcej takich informacji nadesłał nam Prezes UOKiK – w odniesieniu do przedsiębiorców wprowadzających do obrotu paliwa o niewłaściwej jakości, ale także Inspektoraty Ochrony Środowiska, Urząd Dozoru Technicznego, Urzędy Miar, Urzędy Celne, organy ścigania, organy podatkowe, organy nadzoru budowlanego. w 2009 r. organy państwowe ujawniały fakt prowadzenia działalności bez wymaganej koncesji i przekazywały takie informacje do Prezesa URE, pomimo, iż działanie takie stanowi wykroczenie i w takich przypadkach działania powinna podejmować policja, przygotowując wniosek o ukaranie do sądu powszechnego.