Akcesoria, których nie może zabraknąć na stacjach, to głównie te produkty, które kojarzą się z dwoma słowami: bezpieczeństwo i awaria. Na stacji nie może więc zabraknąć trójkąta, gaśnicy, apteczki i kamizelki odblaskowej. Niespodziewana awaria może zmienić w koszmar najmilszy wyjazd wakacyjny, spowodować spóźnienie na rozmowę kwalifikacyjną i inne temu podobne nieszczęścia. W takich podbramkowych sytuacjach za każdą cenę potrzebujemy bezpiecznika, żarówki, linki holowniczej, pióra wycieraczki czy pasa do mocowania bagażu, a nawet jakiegoś podstawowego klucza czy kombinerek. Jeśli kierowca nie znajdzie potrzebnego produktu na stacji, jest w prawdziwych tarapatach.
Oferta musi być odpowiednio dobrana
Przy doborze asortymentu akcesoriów dla konkretnej stacji benzynowej, decydujące znaczenie ma położenie stacji. Inne towary dominują na stacji w mieście, inne na stacji tranzytowej, a jeszcze inne poza miastem – w miejscu oddalonym od jakiegokolwiek sklepu motoryzacyjnego. Drugim czynnikiem wpływającym na dobór asortymentu jest rozmiar sklepu. Większa powierzchnia to szansa na szerszy asortyment, dający możliwość zaoferowania ciekawych nowinek motoryzacyjnych, towarów dekorujących pojazd oraz umilających jazdę samochodem.
Dobór asortymentu dla konkretnej stacji bywa jednak złożonym zadaniem. Pomóc w tym może doświadczony przedstawiciel dystrybutora towarów dla stacji. Są jednak podstawowe produkty cieszące się niezmienną popularnością – są to zapachy samochodowe, pióra wycieraczek i żarówki. Ofertę akcesoriów samochodowych trzeba także raz na jakiś czas modyfikować. Oczywiście klienci potrzebują trochę czasu, by się oswoić z nową ekspozycją, ale efekt po dwóch, trzech miesiącach bywa zadziwiająco pozytywny. Umiejętność wprowadzania zmian i uatrakcyjniania oferty jest ciągle w najwyższej cenie.
Akcesoria trzymają się mocno
Przewidywany od lat spadek sprzedaży akcesoriów w Polsce nie potwierdza się. Wielki import starych, używanych pojazdów, podtrzymał stosunkowo wysoką sprzedaż akcesoriów w Polsce w porównaniu do rynku Europy Zachodniej. Obserwujemy co prawda zmianę polegającą na przeniesieniu części sprzedaży ze stacji do marketów. Dla kontrastu zmiany w sprzedaży produktów FMCG idą w przeciwnym kierunku. Dlatego na akcesoriach samochodowych jeszcze długo będzie można zarobić.