Badanie Comp: Obroty i ceny nadal rosną

Udostępnij artykuł
Jak wynika z danych M/platform, w listopadzie 2021 mogliśmy obserwować dalszy wzrost cen dla kategorii spożywczych oraz alkoholi. W trakcie jednej wizyty kupowaliśmy podobną liczbę produktów, ale za przeciętny koszyk płaciliśmy o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Mimo szalejącej czwartej fali pandemii, odwiedzaliśmy sklepy tradycyjne nieco częściej.

Obroty w handlu tradycyjnym trzeci miesiąc z rzędu rosną. Niestety, trzeci miesiąc z rzędu jest to wzrost sterowany przede wszystkim wzrostem cen. W listopadzie 2021 roku, wartość sprzedaży w tym kanale sprzedaży wzrosła o 5,2 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca sprzed roku. W tym czasie odwiedzaliśmy placówki tradycyjne nieco częściej niż rok temu, liczba produktów w koszyku pozostała na tym samym poziomie, a wartość naszych zakupów wzrosła średnio o 4 proc. Tym samym w sklepie spożywczym za zakupy płaciliśmy średnio o 88 groszy więcej.

W listopadzie 2021, względem analogicznego okresu sprzed roku, wzrostami sprzedaży charakteryzowała się grupa alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likiery, które odnotowały najwyższy wzrost wśród analizowanych grup produktowych (+4,4 proc.). Wśród kluczowych dla handlu tradycyjnego kategorii, wzrost odnotowały także nabiał (+3,7 proc.) oraz napoje bezalkoholowe (+2,5 proc.). Spadki natomiast towarzyszyły największym pod względem obrotów kategoriom wyrobów tytoniowych (-4,0 proc.), piwa (-6,9 proc.) czy wódki (-4,4 proc.).

W przypadku każdej z największych kategorii obserwowaliśmy w listopadzie rzadsze pojawianie się ich na paragonach zakupowych niż przed rokiem – spadki sięgały odpowiednio 6 proc. dla wyrobów tytoniowych, 8 proc. dla piwa i aż 21 proc. dla wódki. Jednocześnie odnotowaliśmy wzrost cen szczególnie wyraźny w przypadku wódki (+20 proc.) czy innych alkoholi mocnych (+16 proc.). Najwyższy wzrost cen zaobserwowaliśmy dla grupy oleje i oliwy, gdzie podwyżki sięgnęły aż 39 proc. rok do roku – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

Źródło: Comp