tendencji polegającej na ograniczaniu sprzedaży AdBlue w paletopojemnikach IBC, popularnie zwanych „mauzerami” oraz w beczkach na rzecz produktu dostarczanego „luzem” specjalnymi cysternami dystrybucyjnymi do AdBlue. Jeszcze do niedawna udział towaru sprzedawanego w opakowaniu wynosił w Niemczech ok. 80%, a dziś relacja ta się odwróciła, przy czym udział sprzedaży luzem nadal rośnie i może osiągnąć już niebawem ok. 90 %.
Dostawy będą realizowane coraz częściej w systemie „multidrop”, co oznacza, że AdBlue będzie rozładowywany bezpośrednio do zbiorników na stacjach benzynowych, w bazach firm transportowych oraz w miejscach, w których rachunek ekonomiczny uzasadnia inwestycję w postawienie zbiornika do magazynowania i tankowania dodatku.
Mając na uwadze wspomnianą tendencję oraz prognozy wzrostu popytu na AdBlue w Europie – z ok. 1,1 miliona ton rocznie obecnie do ok. 2,5 miliona ton rocznie w okresie najbliższych 2-3 lat – w najbliższych latach należy spodziewać się znacznego wzrostu liczby zbiorników do przechowywania i dystrybucji AdBlue na stacjach benzynowych, które osiągają określony poziom sprzedaży oleju napędowego do aut ciężarowych. W takich przypadkach inwestycja środków w dystrybutor do tankowania AdBlue jest uzasadniona. Na rozwój infrastruktury zdecydują się głównie stacje zlokalizowane przy najważniejszych szlakach tranzytowych, drogach ekspresowych oraz autostradach.
Niemieccy eksperci szacują, że już ok. 30 proc. wszystkich stacji paliw w Niemczech oferuje możliwość tankowania AdBlue. Liczb nie można jednak bezpośrednio odnosić do polskiego rynku, gdzie sieć dróg ekspresowych i autostrad, przy których znajduje się zdecydowana większość zbiorników AdBlue, jest bez porównania uboższa w stosunku do niemieckiej. W obu krajach daje się jednak zaobserwować rosnące zainteresowanie większych firm posiadaniem zbiorników na AdBlue na terenie własnych baz transportowych.
Szacuje się, iż obecnie już ok. 45 proc. zarejestrowanych w Niemczech samochodów ciężarowych wykorzystuje technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) przy wykorzystaniu 32,5 proc. roztworu mocznika (AdBlue) w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx). Wraz z niemieckimi partnerami oceniamy, że ta technologia powinna utrzymać się na rynku jeszcze przez najbliższe 15-20 lat. Z pewnością będzie to sprzyjało podejmowaniu decyzji o inwestowaniu w zbiorniki do AdBlue przez właścicieli stacji paliw, które za sprawą lokalizacji są predestynowane do sprzedaży produktu. Aktualnie obserwujemy w Niemczech wśród właścicieli sieci stacji benzynowych bardzo duże zainteresowanie inwestycjami w zbiorniki do magazynowania i wydawania AdBlue. Wiele firm podejmuje również decyzje o wymianie zbiorników z mniejszych (np. 4-5 tys. litrów) na większe (ponad 10 tys. l). Należy spodziewać się, że średnie i małe firmy transportowe będą coraz częściej tankować na stacjach benzynowych.
Nitreco Poland sp. z o.o., to jeden z wiodących dystrybutorów AdBlue na rynku niemieckim, współpracujący z producentami AdBlue z Polski i z Europy Zachodniej. Siedziba firmy znajduje się w Szczecinie. Firma wchodzi aktualnie na rynek polski z produktem AdBlue.
Podziękowania za pomoc w przygotowaniu artykułu dla niemieckich ekspertów: O. Korting, T. Pfeffer, Ch. Twiefel. Herzlichen Dank an deutsche Experten, die mir bei der Vorbereitung des Beitrages geholfen haben: O. Korting, T. Pfeffer, Ch. Twiefel.